Gemiddeld besteden werkgevers ruim drie uur per week aan het opvangen van afwezigheid van werknemers. Ze zijn bezig met het regelen van vervanging, het aanpassen van de werkzaamheden of het geven van instructies aan de vervangers. Werkgevers laten dus kansen liggen bij preventie ziekteverzuim.
Uit een Europees onderzoek van Kronos Incorporated zijn deze bevindingen naar voren gekomen. Het komt er op neer dat een leidinggevende gemiddeld genomen 4 weken per jaar hiermee bezig is. Uit het onderzoek is gebleken dat de productiviteit van zowel medewerkers als leidinggevenden lijden onder de afwezigheid van werknemers.
Ongeplande afwezigheid
Als werknemers ongepland afwezig zijn heeft dit het grootste effect op de productiviteit. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld ziekte. Opvallend is dat ook geplande afwezigheid zoals vakanties, leiden tot productiviteitsverlies. In dat geval neemt de productiviteit af met 15%. De kosten van deze afwezigheid zijn vaak lastig te monitoren. Meestal worden deze kosten niet geautomatiseerd of bijgehouden in een systeem. Door de afwezigheid in kaart te brengen is de eerste stap naar een oplossing vaak al gezet.
Bron: Kronos.com