Werkstress: 8 tips om met je werkgever te praten over je werkdruk

werkstress

Als moderne werknemer heb je veel op je bordje. Soms zelfs teveel. En hoewel vaak wordt gedaan alsof dat normaal is, hoef je een te hoge werkdruk niet als een voldongen feit te accepteren en kun je in actie komen tegen werkstress.

Het kan echter bijzonder lastig zijn om een dergelijke kwestie aan te kaarten bij je baas. Het moet immers niet lijken alsof je het werk niet aankunt of dat je zit te vissen naar meer vrije tijd. Je moet juist overkomen als een verstandige werknemer, die een mogelijk probleem wil oplossen voordat er nadelige gevolgen ontstaan. Met de goede voorbereiding kun je zelfverzekerd en effectief zijn in een dergelijk gesprek. Dus hoe kun je dat het beste aanpakken? 8 tips om met je werkgever te praten over je werkdruk.

1. Identificeer het probleem
Werkstress kan een onduidelijk en algemeen gevoel zijn dat als een deken over je heen hangt als je op kantoor zit. Maar helaas is dat geen nuttige boodschap om mee naar je werkgever te stappen. Als je wilt dat je baas je echt helpt, moet je hem of haar namelijk wel de juiste handvatten geven om dat ook echt te doen. Probeer dus zoveel mogelijk eerst zelf het probleem of de problemen te ontcijferen. Wat zijn de belangrijkste stressfactoren op je werk, en door welke zaken schiet je al als vanzelf op de kast? Als je er niet achter kunt komen, neem dan even de tijd om één en ander op papier te zetten. Beschrijf voor jezelf een typische werkdag, en kijk naar de momenten waarop bij jou echt het klamme zweet uitbreekt. Daar kun je mee aankomen bij je superieur.

2. Kies je moment
Het inzetten van je baas bij het oplossen van je problemen kan soms aanvoelen als een paardenmiddel. Het kan dan ook zeer zinnig zijn. Neem dus even de tijd om een goed moment uit te kiezen voor je gesprek. Als het werk je echt boven het hoofd groeit, is dat geen zaak om naast de koffieautomaat te bespreken. Zorg er ook voor dat het gesprek niet plaatsvindt als je net middenin de stress zit. Het is immers vooral een langetermijnprobleem; je hebt je baas niet nodig om even een acuut kwestietje weg te managen. Het einde of juist het begin van een werkdag is bijvoorbeeld een logische keuze. Zo geef je ook helder aan dat je er echt mee zit.

3. Maak een formele afspraak
Als je jouw werkstress echt op de kaart wilt zetten, is dat niet zonder risico’s. Het is immers al vaak voorgekomen dat werkgevers de oorzaak op hun werknemer afwimpelen. Dan wordt jouw functioneren opeens in twijfel getrokken, en niet de baan zelf. Vraag je overleg dus formeel aan, bijvoorbeeld via e-mail. Dat zorgt ervoor dat je baas het gesprek serieus neemt, hetgeen vaak veel effectiever is. Maar zo zorg je ook voor een manier om te bewijzen dat je tijdig aan de bel hebt getrokken. Mocht er dan een conflict ontstaan, dan staat het gewoon zwart op wit. Ook in het geval dat je baas je probleem niet serieus genoeg neemt, kan dat belangrijk zijn.

4. Houd het kort
Je ligt niet op de bank bij een psychiater, maar je hebt een werkoverleg over de uitdagingen van je baan. Wees dus kort en to the point. Op die manier kun je veel gemakkelijker een zakelijk gesprek voeren, dat echt op de inhoud focust. Er ontstaan ook minder gemakkelijk afleidingen, zoals bijvoorbeeld een emotionele discussie over de managerkunsten van je superieur.

5. Wees specifiek
Je hebt bij tip 1 al goed naar het probleem gekeken en geanalyseerd hoe jij je werkstress ziet, ook in het bredere kader van je leven. Nu is het nog zaak om dat goed over te brengen op je werkgever. Schrijf daarom van tevoren een paar heldere voorbeelden op waarbij jij het gevoel had dat er vanuit je werk teveel druk op je stond. En probeer dat ook om te draaien. Je baas komt waarschijnlijk uit zichzelf ook met een paar oorzaken aandragen – en anders moet je daarom vragen. Laat dan je baas zo helder mogelijk uitleggen wat hij of zij ervan denkt, en op welke punten hij of zij denkt dat jij problemen ervaart. Zo voorkom je vervelende vergissingen en werk je samen naar een duidelijke oplossing toe.

6. Doe voorstellen
Hulpeloosheid is geen eigenschap die werkgevers kunnen waarderen. Dat maakt dit soort gesprekken bijzonder lastig, omdat je hier immers precies in een situatie zit waar je zelf niet zo goed meer uitkomt. Schep dus een kader voor je werkgever waarin je geen probleem op tafel komt leggen, maar een verbetering of zelfs een oplossing. Ga daarom van tevoren zelf op zoek naar mogelijke voorstellen om de situatie te verbeteren. Hoe meer je jouw baas in een positie stelt waarin hij of zij enkel nog het akkoord hoeft te geven, hoe effectiever je kunt zijn. Kun je bijvoorbeeld bepaalde taken gemakkelijk delegeren naar collega’s? Is er een project dat je ook gewoon kunt schrappen, of dat volgende week ook nog ruim op tijd is? Denk in oplossingen, niet in problemen – het is een afgrijselijk cliché, maar tegelijkertijd is de kans groot dat je dat al eens uit de mond van je werkgever hebt horen komen. Dat betekent dat het nog werkt ook.

7. Verplaats je in je werkgever
Je werkgever houdt van goed nieuws. Steek je gesprek dus zo positief mogelijk in. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je met net wat meer tijd voor je taken ook een veel beter resultaat kunt behalen. En geef aan dat je blij bent met je werk, en dat je het fijn vindt dat je baas met je wil meedenken over een goede invulling van je werkdag. Zo voorkom je dat het gesprek afglijdt naar een overleg dat voor je werkgever aanvoelt als een beschuldiging. Niet alleen is dat voor het gesprek beter en prettiger, maar het zorgt er ook voor dat de bereidwilligheid om misschien net dat stapje extra te zetten om je te helpen ook aanwezig is bij je superieur. En bedenk je dat iedereen het wel eens te druk heeft. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. En als jij aan je baas kunt laten zien dat je ook in deze crisis nog een positieve insteek ziet, kom je heel anders over. Niet als een te hoog ingeschaalde werknemer die hulpeloos en verloren is, maar in een competente man of vrouw die een probleem direct aanpakt en zijn of haar best doet om de situatie voor alle betrokkenen te verbeteren.

8. Maak een afspraak bij Werk van Dokter Bosman
Heeft dit artikel je op het goede spoor gezet, maar heb je toch nog vragen? Als je twijfelt over wat in jouw geval de beste aanpak is en graag meer wilt weten over het bespreken van werkstress met je werkgever, staan de professionals van Dokter Bosman graag voor je klaar. We helpen je graag verder om aan effectieve oplossingen te werken bij stress-gerelateerde klachten. Onze laagdrempelige zorg kent geen wachtlijsten, dus je kunt direct terecht om je werkdruk aan te pakken.

Ontdek daarom nu de superieure zorg van Dokter Bosman! Bel ons op 088 226 76 26 of meld je hier aan.

 

Meer over: stress
Bijgewerkt: 14 januari 2016