Ontstaansgeschiedenis
Dokter Bosman is opgericht in 2008 met als doel de ggz radicaal te verbeteren. Vanaf de oprichting gaat het bij Dokter Bosman niet om het aanhoren van de problemen van cliënten en eindeloos vergaderen met collega’s over die cliënten, maar om het bieden van oplossingen. Het grootste verschil met andere organisaties zit ‘m niet in de cliënten die we hebben of hun problematiek, maar de oplossing die we de mensen bieden. Een persoonlijke aanpak. Dat is Dokter Bosman. Bij ons wordt de toon niet gezet door regels en strakke protocollen, maar door de cliënten en de behandelaars zelf. Het is een visie die aansloeg. Bij cliënten, maar zeker ook bij verwijzers en zorgverzekeraars – die al snel zagen dat deze nieuwe kijk op de geestelijke gezondheidszorg resultaten opleverde.
Groei in een veranderend zorglandschap
In tien jaar tijd groeide Dokter Bosman uit tot een bedrijf met een twintigtal vestigingen en ruim driehonderd medewerkers die ruim 6000 cliënten per jaar behandelen. In het afgelopen decennium is het landschap van de ggz compleet veranderd. Tegenwoordig praten we niet meer over ziekte en problemen, maar gebruiken we Positieve Gezondheid om met cliënten aan hun doelen te werken, kijken we welke handvatten we mensen kunnen bieden om hun leven weer op de rails te krijgen.
Ontwikkelingen in de zorg
De vraag naar geestelijke gezondheidszorg en de complexiteit van de zorgvraag neemt toe, terwijl zorgbudgetten nauwelijks groeien en mensen steeds meer geacht worden zelf op te lossen. Wij bewegen daarin mee. We praten niet meer over ziekte en problemen, maar gebruiken Positieve Gezondheid om met cliënten aan hun doelen te werken, kijken we welke handvatten we mensen kunnen bieden om hun leven weer op de rails te krijgen. Tegelijkertijd vragen regeldruk, wachttijden en personeelstekorten om slimme oplossingen. De technologie om nieuwe vormen van zorg mogelijk te maken, is binnen handbereik.