Veelgestelde vragen
Dokter Bosman biedt geestelijke gezondheidszorg aan kinderen, jongeren en volwassenen. O.a. hulp bij depressie, angsten, trauma, ADHD en autisme. Maak een afspraak
E-mail:
Telefoon:
Fax
123
123
123
Dokter Bosman biedt geestelijke gezondheidszorg aan kinderen, jongeren en volwassenen. O.a. hulp bij depressie, angsten, trauma, ADHD en autisme. Maak een afspraak
E-mail:
Telefoon:
Fax
123
123
123
Je kunt bij ons terecht voor onder andere depressie, angst- en dwangstoornissen, posttraumatische stressstoornis (PTSS), aandachtstekort- en hyperactiviteitstoornis (ADHD), autismespectrumstoornis (ASS), tics en een gedragsstoornis.
Dokter Bosman is er voor kinderen, jongeren en volwassenen met psychologische problemen of stoornissen. We bieden zogenaamde tweedelijns geestelijke gezondheidszorg. Bij ons gaat de psychologische zorg hand in hand met een praktische en positieve aanpak van je geestelijke gezondheid. Onze behandeling is erop gericht jou en je omgeving te leren omgaan met dat waar jullie in het dagelijks leven tegenaan lopen. We werken in multidisciplinaire teams, zodat jij en je omgeving de best mogelijke zorg krijgt. Wij kiezen voor een persoonlijke aanpak. Dat is Dokter Bosman en dat is volgens ons psychologie van nu.
Onze teams zijn telefonisch bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur. Heb je dringende hulp buiten deze tijden nodig? Neem dan contact op met de (dienstdoende) huisarts of crisisdienst in je woonplaats.
Bij Dokter Bosman werken in teams:
ā
In sommige teams hebben wij ook:
Dokter Bosman biedt zowel basis ggz als gespecialiseerde ggz. Wij werken nauw samen met huisartsen, praktijkondersteuners (POH-GGZ), wijkteams en scholen. Denk hierbij aan consultatie, voorlichting en deskundigheidsbevordering.Dit om er zeker van te zijn dat de juiste zorg op de juiste plaats komt en om het belang van de cliƫnt te borgen. Voor gemeenten verzorgen wij de jeugdhulp.
ā
De cliĆ«nttevredenheid bij jeugd wordt gemeten met de Ā GGZ Jeugdthermometer. Als rapportcijfer werd een 7,9 gegeven in 2023. De Jeugdthermometer is 442 keer ingevuld.
Deze vragenlijsten meet de waardering van informatie, inspraak, de hulpverlener en het resultaat van de behandeling en wordt ook gebruikt om in kaart te brengen welke goede ervaringen er zijn en waar nog verbetering mogelijk is. Ā
Cliƫnten geven Dokter Bosman een 8,5 als rapportcijfer. Dat betekent dat andere cliƫnten erg tevreden zijn over hoe we met hen omgaan. Onze persoonlijke aanpak, waarbij je als cliƫnt zelf de regie hebt, spreekt erg aan. In 2023 (januari- december) vulden 535 mensen de Consumer Quality index in. Deze vragenlijsten gebruiken we om in kaart te brengen op welke punten cliƫnten goede ervaringen hebben en waar nog verbetering mogelijk is.
Bij Dokter Bosman meten wij het effect van de behandeling door middel van Routine Outcome Measurement (ROM).
Wat is de functie van de ROM?
ā
Om ROM uit te voeren, gebruiken wij de volgende vragenlijsten:
Voor volwassenen:
Voor Kind en Jeugd
De vragenlijsten worden aangeboden via Embloom, een leverancier van een beveiligde internetomgeving voor triage, diagnostiek en effectmeting in de ggz. De data zijn niet herleidbaar naar je als cliƫnt.
GGZ-instellingen zijn verplicht te werken volgens de wettelijke Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit houdt in dat is vastgelegd hoe hulpverleners moeten handelen in geval van (een vermoeden van) huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Dokter Bosman maakt gebruik van de standaard Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling zoals deze door de overheid is vastgesteld.
Belangrijk: voordat er hulp wordt aangeboden of een melding wordt gedaan, wordt dit altijd eerst besproken met de ouders/verzorgers en/of de cliƫnt.
De verwijsindex (VIR) is een digitaal systeem dat signalen van hulpverleners over jongeren waar een hulpverlener zich zorgen over maakt (tot 23 jaar) bij elkaar brengt. Door een registratie in de verwijsindex weten hulpverleners sneller of een kind ook bekend is bij een collega hulpverlener (of instelling), zodat zij kunnen overleggen over de beste aanpak. De verwijsindex is erop gericht vroegsignalering bij hulpverleners/organisaties te stimuleren en informatie-uitwisseling tussen hulpverleners te bevorderen.
Voor een registratie in de verwijsindex is geen toestemming nodig. In de verwijsindex staat nooit informatie over de behandeling. Alleen naam, BSN nummer en de hulpverlener worden geregistreerd.
Een registratie in de verwijsindex is niet hetzelfde als het doen van een melding op basis van de meldcode. De verwijsindex is alleen bedoeld om een eventuele samenwerking tussen hulpverleners op gang te brengen. Nogmaals; uitwisseling over de inhoud vindt alleen plaats met toestemming van de ouders en/of het kind/de jongere.
Je huisarts (of andere verwijzer) krijgt wanneer je instemt een schriftelijke terugkoppeling na diagnostiek en behandeling. De inhoud van deze brief wordt van tevoren met jou besproken.
Soms is het voor een behandeling nodig om informatie op te vragen bij derden. Hiervoor vragen wij je toestemming.
De zorgverzekeraar ontvangt een beperkt aantal relevante gegevens die nodig zijn om de declaratie te kunnen afhandelen. Het gaat om informatie over zorgprestaties (wie, wanneer, hoe lang) en diagnose en zorgvraagtype.
Als je bezwaar hebt tegen het delen van informatie over het zorgvraagtype aan de zorgverzekeraar en de NZA, kun je een Privacyverklaring invullen met jouw regiebehandelaar.
Dokter Bosman gaat altijd uiterst zorgvuldig om met jouw gegevens. Al onze medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht.
Als cliƫnt van Dokter Bosman heb je recht op een goede behandeling met een respectvolle bejegening en zo min mogelijk beperkingen. De rechten en plichten van de behandelaar en de cliƫnt in een behandelrelatie zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskunde Behandelovereenkomst (WBGO).
Vanaf 1 januari 2022 worden behandelingen in de ggz voor volwassenen betaald volgens het zogenaamde zorgprestatie model. Het eigen risico voor behandelingen werkt dan net als voor de meeste andere zorgsoorten. Op deze pagina vind je antwoorden op de veelgestelde vragen over het nieuwe model. Wij hebben ook een factsheet voor je samengesteld. Voor een tegemoetkoming in de zorgkosten bij een laag inkomen is een speciale site beschikbaar.
Intake
Een intakegesprek is de basis van iedere behandeling, ongeacht je zorgvraag. Tijdens de intake wordt er gekeken hoe en op welke manier Dokter Bosman je (of kind of jongere) de beste zorg kan bieden. We geven dan een nauwkeurige indicatie van de duur en intensiteit van het traject. Je hoort ook of er nog nader onderzoek nodig is.
Bij kinderen of jongeren is het belangrijk dat je als ouder(s)/verzorger(s) zoveel mogelijk betrokken bent bij de behandeling. Met name bij gespecialiseerde GGZ vindt regelmatig aanvullend onderzoek plaats. Dat kan bijvoorbeeld een intelligentieonderzoek, sociaal-emotioneel of neuropsychologisch onderzoek zijn.
ā
Diagnostiek en behandeling
Dit wordt door een multidisciplinair team gedaan. Bij de start van een behandeling stellen we samen een behandelplan op waarin de doelen met je of kind of jongere worden geformuleerd. Dit behandelplan wordt regelmatig met je of kind of jongere geƫvalueerd. Je ontvangt een kopie mee naar huis. Bij ons zie je (of kind of jongere) in principe steeds dezelfde behandelaar.
De behandeling kan bestaan uit individuele gesprekken, groepstherapie, een (online) training en/of medicatie. Bij de behandeling kun je denken aan:
In onderling overleg sluit je samen met de behandelaar je behandeling af. Wij vragen je of kind of jongere een tevredenheidsonderzoek in te vullen. Dit stelt ons in staat onze zorgverlening te verbeteren.
Als het nodig is dan besteden we aandacht aan terugvalpreventie. Na het afronden van de behandeling ontvangt jullie huisarts een afsluitende brief.
Wat vergoedt mijn zorgverzekeraar of de gemeente? Heb ik eigen kosten en zo ja, waar bestaan die dan uit? Wat moet ik bijbetalen? Antwoord op dit soort vragen vind je hier.
SGGZ staat voor Specialistische GGZ en is gericht op uitgebreide diagnostiek en behandeling voor meer complexe en gespecialiseerde problematiek. Je kunt hierbij denken aan (psychische) klachten die al langere tijd jouw leven op verschillende niveaus beĆÆnvloeden. We maken gebruik van diverse ggz-zorgstandaarden en generieke modules. Voor cliĆ«ntgerichte informatie over de standaarden, kun je de website Thuisarts raadplegen.
BGGZ staat voor Generalistische Basis GGZ en biedt kortdurende behandeling aan voor lichte tot matige psychische problematiek. Indien er sprake is van complexere klachten kan er worden doorverwezen naar de Specialistische GGZ (SGGZ). We maken gebruik van diverse ggz-zorgstandaarden en generieke modules. Voor cliƫntgerichte informatie over de standaarden, kun je de website Thuisarts raadplegen.
Het behandelteam van Dokter Bosman biedt een uitgebreid behandelaanbod. Hieronder vind je een greep van de mogelijke behandelingen die worden aangeboden bij volwassenen:
In onze behandeling zijn je wensen, behoeften en je behandeldoelen ons uitgangspunt.
Dokter Bosman biedt een uitgebreid behandelaanbod. Hieronder vind je een greep van de mogelijkheden die worden aangeboden bij kinderen en jongeren:
In onze behandeling zijn de wensen, behoeften en behandeldoelen van het kind ons uitgangspunt.
Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, vragen wij je herhaalrecepten tenminste 3 dagen van te voren aan te vragen. Dit kan telefonisch of per e-mail. Als je een recept voor het weekend nodig hebt, dan kunnen we alleen beloven dat dat lukt als je het uiterlijk dinsdag aanvraagt. Onze artsen en psychiaters moeten tijd vrijmaken om je dossier te controleren en je recept te schrijven. Om te voorkĆ³men dat dat ten koste gaat van andere cliĆ«nten, verzoeken we je zoveel mogelijk een recept te vragen als je toch al je arts bezoekt.
Op onze website vind je de wachttijden van onze locaties. Ze zijn vastgesteld conform de regels van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). We actualiseren de wachttijden elke week.
De aanmeldingswachttijd is het aantal weken tussen je aanmelding en de eerste afspraak (intake) op de locatie. De aanmeldingswachttijd per locatie staat op onze website.
De vermelde wachttijd is een momentopname en kan iets afwijken van de actuele situatie. Daarom kun je geen rechten ontlenen aan de wachttijden op de website.
Een zorgverzekeraar sluit contracten af met zoveel mogelijk zorgverleners, bijvoorbeeld met een ziekenhuis of een GGZ-instelling. In zoān contract wordt o.a. het budget voor een behandeling vastgelegd maar ook het aantal behandelingen dat een zorgverlener in dat jaar mag doen. We spreken dan van gecontracteerde zorg.
Bij deze gecontracteerde zorg moet je wel rekening houden met een wachtlijst. De zorgverlener heeft namelijk het aantal cliƫnten wat kan instromen, vastgesteld op basis van het toegekende budget van de zorgverzekeraar. Neemt de vraag van cliƫnten toe en blijft het budget gelijk, dan ontstaat er een wachtlijst.
Als je bent doorverwezen door de huisarts kun je je online aanmelden bij Dokter Bosman. Houd er rekening mee dat er wachttijden zijn. Wekelijks publiceren wij onze actuele wachttijden.
Cliƫnten kunnen invloed uitoefenen op het beleid van de organisatie en op de kwaliteit van de zorg die Dokter Bosman biedt. Wat gaat goed, wat kan beter? Bij de cliƫnten- en familieraad kun je niet terecht met individuele klachten. Kijk hiervoor bij klacht of compliment.[/vc_column_text][/toggle]
ā
Kan ik ook contact opnemen met de cliƫnten- en familieraad?
Als cliƫnt van Dokter Bosman kun je rechtstreeks contact met de cliƫnten- en familieraad opnemen. Je kunt je vraag stellen via het contactformulier van de cliƫnten- en familieraad.
De cliƫnten- en familieraad komt zes keer per jaar bij elkaar. Je krijgt per mail antwoord. Je hoort dan ook wanneer je eventuele vraag beantwoord kan worden. Vaak kan dat al direct. Je ontvangt altijd een bericht. Op deze pagina vind je het contactformulier voor de cliƫnten- en familieraad van Dokter Bosman.
ā
De cliƫnten- en familieraad van Dokter Bosman bestaat uit gekozen vertegenwoordigers en is een onafhankelijk adviesorgaan. De cliƫnten- en familieraad van Dokter Bosman bestaat uit (ex)cliƫnten en familieleden van (ex)cliƫnten van Dokter Bosman. De raad volgt het beleid van onze organisatie kritisch en houdt daarbij de belangen van cliƫnten scherp in het oog. Het uitgangspunt van de cliƫnten- en familieraad is dat cliƫnten zoveel mogelijk de eigen regie hebben over hun behandeling en dat, als de cliƫnt dat wil, familie en naasten informatie kunnen krijgen over de behandeling en/of betrokken worden bij de behandeling. Op deze pagina vind je meer informatie over de cliƫnten- en familieraad van Dokter Bosman.
Dokter Bosman werkt op alle fronten aan de kwaliteit van haar zorg- en dienstverlening. Alle locaties van Dokter Bosman zijn HKZ-gecertificeerd. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Dit belangrijke keurmerk biedt een basisgarantie voor de kwaliteit van zorg bij Dokter Bosman. Het HKZ Keurmerk heeft betrekking op de kwaliteitsnormen van de gehele organisatie ā het kwaliteitmanagementsysteem. Het keurmerk biedt een basisgarantie voor kwaliteit. Het verkrijgen van een HKZ keurmerk betekent voor onze organisatie dat het werk zodanig is georganiseerd dat aan alle voorwaarden is voldaan om in de ogen van onze cliĆ«nten optimale zorg te kunnen leveren.
In dit statuut staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet te kunnen verlenen.
Het door de zorgaanbieder ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat de zorgaanbieder bewerkstelligt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. De zorgaanbieder bevordert daarmee gepaste zorg. Het kwaliteitsstatuut kun je hier lezen.
Voor je veiligheid zijn wij verplicht je identiteit te controleren. Daarom vragen wij je bij inschrijving een geldig paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument te laten zien.
Waarom is identificatie belangrijk?
Om goede en veilige zorg te kunnen bieden, moeten wij zeker weten dat we de juiste gegevens koppelen aan de juiste persoon. Zo voorkomen we vergissingen en zorgen we ervoor dat we werken met de juiste gegevens uit het juiste cliƫnten dossier.
Wettelijk verplicht, ook voor kinderen
Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen en babyās.
Let op
Een kopie of foto van je ID of een verlopen identiteitsbewijs is niet voldoende en kunnen wij niet accepteren voor een zorgvuldige identificatie.
Als klant heb je recht op bescherming van jouw persoonlijke levenssfeer. Wij hanteren daarvoor een privacyreglement.
Is jouw vraag niet beantwoord? Bel op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.