Recente publicaties medewerkers Dokter Bosman

2023

Bouwhuis-Van Keulen, A. J., Koelen, J. A., Eurelings-Bontekoe, E. H. M., Hoekstra-Oomen, C., & Glas, G. (2023) The evaluation of religious and spirituality-based therapy compared to standard treatment in mental health care: A multi-level meta-analysis of randomized controlled trials, Psychotherapy Research, 1-14. doi: 10.1080/10503307.2023.2241626

Ehrlich, T. (2023). ADD: Positieve benadering is essentieel. Geraadpleegd van https://blikophulp.nl/add-positieve-benadering-is-essentieel/ 

Ehrlich, T. (2023). Supervisievraag. Geen getuige, toch PTSS. EMDR magazine, 32, 121.

Ehrlich, T. & Vree, A.M. (2023). Onderzoek naar psycho-educatie bij kinderen met AD(H)D classificatie laat significante verbetering zien in kennis, zelfbeeld én gedragskenmerken. Kind en Adolescent Praktijk.

Koelen, J. A., & Bartak, A. (2023). Supershrinks: De psychotherapeut ontleed. PsyXpert, 9(2), 36-45.

Koelen, J. A., & Bartak, A. (2023). Visies op de therapeutische relatie: verleden, heden, toekomst.  PsyXpert, 9(4).

Kuiper, H. (2023). Van buiten naar binnen. Bespreking van B.F. Skinner (1971). Beyond freedom and dignity (Revised edition). Gedragstherapie, 56(4), 471-473.

Rixt Heinen, E. & Toll, S. (2023). PTSS en suïcidaliteit onder jongeren. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 61(1), 36-41.

Te Meerman, S. & Ehrlich, T. (2023) . Voorlichting ADHD: een stap in de goede richtingGeraadpleegd op: https://drukendwars.nl/2023/02/

Van Helmond, S. & Toll, S. (2023). Het dilemma van de orthopedagoog. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 61(1), 51-55.

Vree, A.M. & Toll, S. W. M. (2023). Psycho-educatie voor kinderen met een ADHD-classificatie; Evaluatie van de effectiviteit van een psycho-educatiegroep. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 62(1), 7-17.

2022

Bosman, R. J., Koomen, H. M. Y., Zee, M., & De Jong, P. F. (2022). Patterns of problematic teacher–child relationships in upper elementary school. Journal of Applied Developmental Psychology, 83, [101478]. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2022.101478

De Gier, M., Picariello, F., Slot, M., Janse, A., Keijmel, S., Menting, J., … Knoop, H. (2022).The relation between cognitive-behavioural responses to symptoms in patients with long term medical conditions and the outcome of cognitive behavioural therapy for fatigue – A secondary analysis of four RCTs. Behaviour Research and Therapy, 104243. https://doi.org/10.1016/j.brat.2022.104243.

Ehrlich, T. (2022). Casus. Van euthanasie naar euforie? EMDR bij een hoogbegaafde man met autisme. EMDR magazine, 30, 22-25.

Ehrlich, T. (2022). Supervisievraag. Tijdlijnroute of flashforwardroute? EMDR magazine, 2852-53.

Ehrlich, T. (2022). Supervisievraag. Twaalfjarige jongen met beelden van overleden broertje. EMDR magazine, 28, 46-47.

Hagoort, K., Toll, S., Phoa, S., Knook, L., & Scheepers, F. (2022). De netwerkintake. Een solide basis voor herstelondersteunend en contextgericht werken. Vakblad voor Contextuele Hulpverlening, 27(4), 16-21.

Koelen, J. A. & Derks, Y. (2022). Het lichaam als klankkast van emotie. Hoe alexithymie steeds meer ‘body’ krijgt. In E. H. M. Eurelings, C. G. Kooiman, M. Lub (Red.). Het lichaam en psychisch functioneren (pp. 73-101). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.

Koelen, J. A., Mansueto, A. C., Finnemann, A., De Koning, L., Van der Heijde, C. M., Vonk, P., … Wiers, R. W. (2022). COVID-19 and mental health among at-risk university students: A prospective study into risk and protective factors. International Journal of Methods in Psychiatric Research, e1901. https://doi.org/10.1002/mpr.1901

Koelen, J. A., Vonk, A., Klein, A., De Koning, L., Vonk, P., De Vet, S., & Wiers, R. W. (2022). Man vs. machine. A meta-Analysis on the added value of human support in text-based internet treatments for common mental disorders. Clinical Psychology Review, 96, 102179. doi: 10.1016/j.cpr.2022.102179. 

Nottage, M.N., Oei, N.Y.L. Wolters, N.E., Klein, A., Van der Heijde, C.M., Vonk, P. Wiers, R.W., & Koelen, J.A. (2022). Loneliness mediates the association between insecure attachment and mental health among university students. Personality and Individual Differences, Volume 185, 111233. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111233.

Roorda, D. L., & Bosman, R. J. (2022). What if I don’t like all of them? A person-centered approach to examine student–teacher relationships in the first year of secondary school. Journal of Early Adolescence, 42(8), 1026-1051. https://doi.org/10.1177/02724316221088755

Toll, S. W. M., Van der Beek, J. P. J., Mönch, M. E., & Van Luit, J. E. H.. (2022). De psychosociale aspecten van een leerstoornis. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 61(5), 242–254.

Van Luit, H., Mönch, M., Van der Beek, J., & Toll, S. (2022). Aandacht voor (faal)angst bij dyslexie en dyscalculie. Impuls & Woortblind Magazine, 9(3), 2426.

Van Luit, H., Toll, S., Van der Beek, J., & Mönch, M., (2022). Psychosociale steun bij een leerstoornis. De Pedagoog, 23(2), 1213.

Van Luit, H., Van der Beek, J., Mönch, M., & Toll, S. (2022). Omgaan met je leerstoornis. Balans Magazine, 35(2), 1819.

Van Luit, H., Van der Beek, J., Mönch, M., & Toll, S. (2022). Psychosociale problemen bij dyslexie en dyscalculie. Logopedie, 35(5), 2027.

2021

Beek, J. P. J., Monch, M. E., Toll, S. W. M., & Van Luit, J. E. H. (2021). Wegwijs in dyslexie en dyscalculie. Training in het leren omgaan met een leerstoornis. Amsterdam: Lannoo.

Beek, J. P. J., Monch, M. E., Toll, S. W. M., & Van Luit, J. E. H. (2021). Wegwijs in dyslexie. Werkboek. Amsterdam: Lannoo.

Beek, J. P. J., Monch, M. E., Toll, S. W. M., & Van Luit, J. E. H. (2021). Wegwijs in dyscalculie. Werkboek. Amsterdam: Lannoo.

Bosman, R. J., Zee, M., de Jong, P. F., & Koomen, H. M. (2021). Using relationship-focused reflection to improve teacher–child relationships and teachers’ student-specific self-efficacy. Journal of School Psychology, 87, 28-47.

Ehrlich, T. (2021). ADDaisy. Een voorlichtingsverhaal over hoe om te gaan met ADD. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Ehrlich, T., & Hilberts, J. (2021). Werkboek ADHD-groep. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Ehrlich, T., & Hilberts, J. (2021). Therapeutenhandleiding ADD. ADD psycho-educatiegroep (8-12 jaar). Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Roorda, D. L., Zee, M., Bosman, R. J., & Koomen, H. M. (2021). Student–teacher relationships and school engagement: Comparing boys from special education for autism spectrum disorders and regular education. Journal of Applied Developmental Psychology, 74, 101277.

Tamminga, H., Reneman, L., Schrantee, A., … Groenman, A. (2021). Do effects of methylphenidate on cognitive performance last beyond treatment? A randomized placebo-controlled trial in boys and men with ADHD. European Neuropsychopharmacology, 46, 1-13. 

2020

Barkley, R. (2020). Omgaan met ADHD op school. Evidence based methoden voor leerkrachten. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Vertaling: Tirtsa Ehrlich

Coorn-Baaij, M., Spek, A. & Knook, L. (2020). Intelligentie in relatie tot schools presteren bij kinderen met ASS. De psycholoog, 10-20.

Ehrlich, T. (2020). Wonderlijke wazigheid. Uitleg, adviezen, tips en trucs over ADD voor jongeren en hun omgeving. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Ehrlich, T. & Speel-Flierman, E. (2020). EMDR online bij kinderen en jongeren: tips & tricks. EMDR magazine, 8, 12-14.

Ehrlich, T. & Speel-Flierman, E. (2020). EMDR online bij kinderen en jongeren: deel 2. EMDR magazine, 8, 28-30.

Smit, M. & Witteveen, T. (2020). Inversio Uteri. In B. Havenith, J. Van der Ploe., J. Van Dillen, & Smit (Red.). Handboek acute verloskunde (pp. 205-210). LannooCampus. 

Solleveld, M., … Tamminga, H., … Reneman, L. (2020). Effects of 16 Weeks of Methylphenidate Treatment on Actigraph-Assessed Sleep Measures in Medication-Naive Children With 

ADHD. Frontiers in Psychiatry. 11. 1-9. Zee, M., Rudasill, K. M., & Bosman, R. J. (2020). A cross-lagged study of students’ motivation,  academic achievement, and relationships with teachers from kindergarten to 6th grade. Journal of Educational Psychology, 113(6), 1208.

2019

Bosman, R. J., Zee, M., & Koomen, H. M. (2019). Do teachers have different mental representations of relationships with children in cases of hyperactivity versus conduct problems?. School Psychology Review, 48(4), 333-347.

De Ruiter, J. A., Bosman, R. J., Poorthuis, A., & Koomen, H.M. (2019). Emoties in interactie: Emotionele reacties van leerkrachten op storende leerlingen. Zorgbreed, 64(16), 2-6.

Ehrlich, T., & Hilberts, J. (2019). Therapeutenhandleiding ADHD. ADHD psycho-educatiegroep (9-12 jaar). Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Ehrlich, T., & Hilberts, J. (2019). Zo snel als een … Ferry is zo snel als een Ferrari, want hij heeft ADHD! Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Wierstra, M. J., Bosman, R. J., Mensink, J., & Bostelaar, E. C. (2019). Peercoaching voor studenten met een autismespectrumstoornis in het hoger onderwijs. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 18(3), 31-41.