Sinds wij een online vragenlijst gebruiken bij de intake, worden de wachtlijsten steeds korter, terwijl het aantal cliënten niet afneemt. Wij leggen uit hoe dat kan.
Groei Dokter Bosman
Dokter Bosman zal ook dit jaar weer autonoom groeien. De wachttijden worden niet perse langer, maar juist korter. Onze online intakeprocedure begint zijn vruchten af te werpen.
Behandelduur voorspellen
Op het moment dat mensen zich online aanmelden bij Dokter Bosman, vullen ze een digitale vragenlijst in. Een van onze behandelaren bekijkt de vragenlijst als die bij ons binnenkomt en neemt vervolgens telefonisch contact op met de nieuwe cliënt. De behandelaar stelt in zo’n gesprek wat vragen over zaken waar de vragenlijst geen uitsluitsel over geeft.
Inmiddels heeft Dokter Bosman sinds de invoering van de online vragenlijst 2500 intakes en behandeltrajecten bekeken. Zo hebben we ontdekt dat de uiteindelijke behandelduur samenhangt met de ernst van het beeld dat we vaststellen bij de intake. Concreet betekent dit dat op het moment van inschrijving redelijk goed te voorspellen is hoe lang de behandeling gaat duren en hoeveel behandeluren er voor een cliënt gereserveerd moeten worden. Dat maakt de organisatie een stuk efficiënter.
Minder over- en onderbehandeling
Vroeger lieten we cliënten gewoon instromen en hielden we geen rekening met de verwachte behandelduur in onze processen. We houden nu al aan het begin van een behandeling rekening met de behandeltijd. Hiermee voorkom je over- en onderbehandeling en dat maakt het een geweldig stuurinstrument. Je ziet nu ook beter wanneer er ruimte is voor nieuwe cliënten, waardoor de wachtlijsten korter worden. De behandelaren zijn er ook ontzettend blij mee, want ze hoeven nu minder op intuïtie te varen. Ze hebben nu van tevoren een op de praktijk gebaseerde norm en kunnen hun diagnostiek en behandeling beter inrichten. Door met data te werken, kun je op individueel niveau veel beter gepersonaliseerde, en daarmee efficiëntere, zorg leveren. Dit maakt het voor iedereen prettiger.
Positieve gezondheid, kortere wachttijden
Een andere reden dat de gemiddelde behandeltijd bij Dokter Bosman korter wordt, is dat de organisatie als eerste GGZ-organisatie van Nederland werkt met het concept Positieve Gezondheid. Daarbij wordt niet gefocust op de klachten die iemand heeft, maar op de aspecten van zijn of haar leven waar de klachten invloed op hebben. Behandelaren kunnen in overleg met de cliënt naar een bepaald doel toewerken en hoeven minder te focussen op het verminderen van klachten. Je kunt het resultaat van de behandeling en het bereiken van de doelen van de individuele cliënt dus veel beter vaststellen. Cliënten krijgen hiermee een beter zorgaanbod.