Steeds meer middelbare scholieren met bijvoorbeeld ADHD, autisme of dyslexie krijgen extra tijd bij het maken van een examen. Bijna een op de zeven eindexamenkandidaten mag langer doen over de opgaven of krijgt de vragen voorgelezen. In 2011 was dat nog ongeveer een op de tien.
Dit blijkt uit cijfers van de onderwijsinspectie die het Algemeen Dagblad heeft opgevraagd, voordat de eindexamens op 12 mei van start gaan. Middelbare scholen kunnen een uitzondering aanvragen voor anderstaligen en leerlingen met ADHD, autisme, dyslexie of een slecht gehoor of slecht zicht. De leerling moet wel een verklaring hebben waaruit blijkt dat hij of zij kampt met een stoornis.
Uitzonderingen
Uit de gegevens van de Onderwijsinspectie blijkt dat middelbare scholen het vaakst uitzonderingen aanvragen voor dyslectische kandidaten. Maar ook steeds meer scholieren met dyscalculie, concentratieproblemen of psychische stoornis profiteren.
Hoogleraar Onderwijskunde Peter de Jong vindt dat ‘behoorlijk veel’ examenkandidaten uitzonderingen krijgen. “Een halfuur extra tijd stelt veel kinderen gerust,” constateert hij. “Maar waar trek je de grens? En hoe eerlijk is die naar de leerlingen die bijvoorbeeld net niet slecht genoeg lezen? Als die grens niet hard is, krijg je onvermijdelijk discussies.”
Vmbo
Vmbo-leerlingen doen het vaakst een beroep op de uitzonderingen. Een op de vijf examenkandidaten doorloopt de toetsperiode niet standaard. Op het vwo is dat er nog geen een op de tien. De Onderwijsinspectie kan de aanhoudende groei van uitzonderingen niet verklaren, omdat die nooit is onderzocht.
Neem contact op
Wil je graag meer informatie over ADHD, autisme of dyslexie? Wil je weten hoe het onderwijs zich hierop aanpast? Bel ons op 088 226 76 26 of meld je hier aan.
Bron: AD.nl