Bij thuiswerken ligt technostress op de loer

Door de coronacrisis wordt een groot deel van de Nederlandse bevolking gedwongen om thuis te werken. Werknemers wennen aan video calls en constateren dat vergaderen best effectief kan met digitale communicatiemiddelen.

Risico technostress

Tegelijkertijd schuilt hier een risico in: een toenemend gebruik van digitale communicatiemiddelen in een werkcontext kan leiden tot meer stressklachten: technostress.

Opniniestuk

In een opiniestuk in de Volkskrant van maandag 1 juni worden werkgevers opgeroepen om juist nu, tijdens de coronacrisis, stil te staan bij de werksituatie van werknemers en de dialoog met hen te voeren, zodat ze op een gezonde manier vanuit huis kunnen werken met digitale middelen. 

Voorkomen stressklachten

De auteurs van dit stuk , afkomstig uit zowel wetenschap (waaronder prof. Margriet Sitskoorn en dr. Anouk Vermeij), bedrijfsleven als de overheid, zien in dat deze dialoog krachtiger wordt bij betrokkenheid vanuit verschillende partijen. Daarom zijn zij verenigd in een alliantie en organiseren ze dialogen tussen jonge werknemers, leidinggevenden en werkgevers, op weg naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid om stressklachten bij jonge werknemers te voorkomen. 

Contact

Heb je een acute hulpvraag? Ga dan naar je huisarts of je behandelaar. Heb je last van stress en zoek je hulp, bel 088-2267626 of mail ons.

bron: Tilburg University

Meer over: Nieuws
Bijgewerkt: 5 juni 2020