Van live afspraken op locatie, naar thuis in een meet met een behandelaar: Corona zorgde voor een razendsnelle switch naar digitale zorg. Een grote verandering voor cliënten en behandelaren. Maar, een die de kwaliteit van de zorg zeker niet hoeft te verminderen.
Na in de eerste lockdown binnen een week compleet overgegaan naar digitaal behandelen. Ondanks deze onverwachte verandering blijkt uit het jaarlijks cliënttevredenheid onderzoek dat zowel de beoordeling van volwassenen en kinderen en jongeren tot 18 jaar het afgelopen jaar) hoog zijn. Zo scoren de bejegening en bereikbaarheid van hun behandelaar hoog en krijgt de behandeling van volwassenen een algemeen gemiddeld terevendeheid van een 8,2.
Persoonlijke aanpak
Live of op afstand: ook het afgelopen jaar ervaren cliënten en ouders een gevoel van eigen regie. “Er wordt echt zorg op maat geleverd. Ik kon goed mee beslissen over waar precies de focus op lag.”, aldus een van onze cliënten.
Soms is digitaal juist fijner
Wat opvallend aan ons onderzoek is dat beeldbellen en digitaal contact voor sommige cliënten als prettiger ervaren wordt. Bijvoorbeeld omdat de behandelaar de cliënt meemaakt in zijn eigen omgeving, de eigen omgeving voor de cliënt meer vertrouwd is, het de stap minder groot maakte of de ‘digitale afstand’ juist zorgde voor meer open gesprekken, waardoor afstand zorgde voor ‘dichterbij’.
We zetten alles op alles om er juist in deze lastige tijd er voor onze cliënten te zijn. Of een afspraak digitaal of face to face op de locatie plaatsvindt stemmen we af met onze cliënten.