Blog: Vrijheid om samen met de cliënt de behandeling vorm te geven

Nytka over werken bij Dokter Bosman

Persoonlijk behandelen, meer cliënt contact, directer bezig zijn en het resultaat zien van waar je mee bezig bent en over nadenkt: dat is wat ik graag wilde na mij een aantal jaar meer te hebben bezig gehouden met de overkoepelende grote lijnen. Belangrijk voor mij was om dit te doen bij een organisatie waar ik de vrijheid heb om de behandeling zelf vorm te geven. Van anderen had ik al vaker gehoord dat dit zo was bij Dokter Bosman, en zo kwam ik een klein jaar geleden terecht bij het Autisme Kenniscentrum.

De verwachtingen bleken te kloppen. Die vrijheid zit in het zelf – samen met de cliënt – bepalen hoe we de behandeling vormgeven. Uit protocollen pak ik wat ik fijn vind, maar ik zit er niet in vast. Wat en hoe we het gaan doen bepaal ik dus op basis van mijn kennis, ervaring en gevoel. Welke vragen stel ik, waar zoom ik op in, wat maken we tot een thema in de behandeling en wat schuiven we wat meer naar de achtergrond. Die manier van werken vind ik heel prettig.

Ik merk dat we ons werk in ons team heel erg vanuit de inhoud benaderen en minder vanuit de cijfers. Natuurlijk moeten we uiteindelijk ‘productie draaien’, dat is met iedere baan zo en wel zo fijn. Maar, ik werk gevoelsmatig anders als dat vanuit het idee is: we moeten zoveel mogelijk mensen helpen, in plaats van: we moeten zoveel mogelijk geld omzetten. Die eerste ervaar ik als mantra in ons team en daar ben ik heel blij mee.

’Mensen helpen’ is voor mij waarom ik in deze sector werk. Bij Dokter Bosman doen we dat door net anders te werk te gaan. In plaats van vaste protocollen leggen we de focus op eigen regie, doelen, positieve gezondheid: ik denk dat we daardoor de cliënten ook heel erg in hun waarde laten. We kijken naar iemands individuele verhaal, waarom iets op een bepaalde manier is ontwikkeld bij iemand met de dingen die diegene heeft meegemaakt. Dat individuele, unieke, daar proberen we heel erg erkenning aan te geven. Vaak lopen mensen ook al langer ergens mee, hebben ze al veel geprobeerd. Dat laat zien waarom cliëntgericht werken belangrijk is; je kunt niet alles met een zelfde protocol behandelen.

De behandeling geven we verder vorm op basis van doelen, dat helpt ook heel erg om niet op symptoombestrijding te blijven hangen. Wel is het heel belangrijk om die doelen goed te formuleren, dus niet: ‘ik wil me beter voelen’, want wat is dat dan precies? Verder moeten de doelen die we opstellen met cliënten haalbaar en niet afhankelijk van externe factoren zijn natuurlijk.

Bij die doelen begint eigenlijk ook al het teruggeven van de eigen regie aan de cliënt. Verder geven we cliënten veel praktische tools en kunnen we flexibel meebewegen omdat we dus niet vast zitten in protocollen.

Vrijheid en innovatie komt ook naar voren in onze kijk op labels. Het systeem vereist natuurlijk een diagnose voor behandeling, maar we zijn bezig om ook bij het stellen en beschrijven van diagnoses en diagnostiek verslagen meer te werken vanuit het verhaal van de cliënt. Dit houdt in dat we al in de manier van schrijven minder vanuit een defect of klinisch beeld schrijven en meer vanuit ‘dit is waar deze persoon tegenaan loopt – en dat past bij autisme’. We erkennen daarmee wel het lijden, mensen komen voor een reden. Maar, het helpt wel als je vanaf het beginpunt van iemands behandeltraject ook aandacht hebt voor de positieve aspecten. Daardoor ben je eigenlijk ook al een beetje psycho-educatief bezig met wat autisme is en inhoudt, en dat het leven zeker niet voor altijd zwaar gaat zijn met die diagnose.

Dokter Bosman is het afgelopen jaar overgegaan op zelfsturend werken. Vaak denken mensen dat alles dan op het team wordt afgeschoven, maar dat is niet zo. In het begin was het even wennen, maar inmiddels merk ik dat het veel rust heeft opgeleverd in het team. Ik zie de voordelen, als team kunnen we veel zelf vormgeven en ideeën uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de focus in onze diagnostiek verslagen verleggen. Of, we wilden er nog een basispsycholoog bij: die hebben we nu. En, we wilden onze behandelingen wat meer structureren en op een bepaalde manier delen: we hebben nu een werkgroep die dat doet.

Binnen het team hebben we een aantal overleggen om te bepalen wie welke taken wil oppakken, waardoor mensen heel erg de kans krijgen om aan te geven wat er bij hun past. We communiceren open met elkaar en ook daarbuiten is de communicatie goed en zijn de lijnen kort. Vragen stellen kan altijd, collega’s zijn altijd behulpzaam en hebben veel toewijding. En, ook niet onbelangrijk vind ik: er is bij ons veel humor, zowel in het contact met cliënten als onderling.

Nytka is psycholoog bij het Autisme Kenniscentrum, onderdeel van Dokter Bosman. 

Meer over: Nieuws, werknemers
Bijgewerkt: 6 augustus 2021