Positieve feedback belangrijk voor kinderen met ADHD

Het geven van complimenten aan kinderen met ADHD betekent veel meer voor deze groep dan voor kinderen zonder ADHD. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Buffalo. Het was reeds bekend dat complimenten ervoor zorgen dat prestaties verbeteren bij kinderen met ADHD, echter was het onduidelijk of dit resultaat toe te schrijven was aan motivatie of aan de ruimte voor verbetering.

De laatste onderzoeksresultaten laten zien dat motivatie ontzettend belangrijk is. Kinderen met ADHD vertonen betere resultaten dat kinderen zonder ADHD nadat ze een compliment hebben ontvangen. Dit komt omdat ze meer gemotiveerd zijn om beloningen te ontvangen.

Kinderen die gediagnostiseerd zijn met ADHD krijgen vaak gedragstherapie, waarin positieve effecten worden gebruikt om bepaalde gedragingen aan of af te leren. De voordelen van belonen werken voor alle kinderen goed, dus niet specifiek voor ADHD maar meestal heeft de laatste groep wel extra behoefte om goed hun best te doen. Volgens de onderzoekers blijft dit een lastig onderzoeksgebied, een diagnose ADHD betekent niet dat een kind een taak slecht(er) zal uitvoeren dan een kinder zonder ADHD. Daarbij kun je ook niet concluderen dat ze beter hun best gaan doen na een compliment omdat ze minder goed van start zijn gegaan.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bel ons op 088 226 76 26 of meld je hier aan.

Bron: www.buffalo.edu.

 

Meer over: ADHD
Bijgewerkt: 12 augustus 2015