Autisme – Mensen met bijvoorbeeld autisme echt verder helpen in hun leven met een persoonlijke aanpak. Dat was de reden waarom wij 10 jaar geleden gestart zijn met Dokter Bosman. Wij vinden namelijk dat geestelijke gezondheidszorg beter kan. Regelmatig delen cliënten hun ervaring met ons. Deze keer kregen wij een mooie mail van een ouder met een dochter die autisme heeft.
Persoonlijke aanpak
“Bij onze dochter is de diagnose autisme (PDD-NOS) vastgesteld. Dokter Bosman is gaan kijken wat het beste bij haar past en hoe ze ons als ouders verder konden helpen. Deze persoonlijke aanpak sprak ons erg aan. Na de uitleg van de individuele therapie, PRT, waren wij meteen enthousiast. Maar vooral erg benieuwd welke bijdrage dit zal leveren aan meer interactie thuis en op school. Onze dochter is vaak erg overtuigd van haar eigen manier van omgaan met problemen (lees vermijden). Ze vindt het moeilijk om contacten aan te gaan in een minder veilige omgeving zoals op school of op de buitenschoolse opvang.
Enthousiast na iedere behandeling
Na elke behandeling was ze enorm enthousiast. Wij kregen huiswerk mee om thuis en later ook op school mee te oefenen. Zoals het maken van contact, hoe doe je dat? Hulp vragen en vooral het nut van hulp vragen inzien (onze dochter komt tot actie zodra ze snapt of het nut heeft). Vervolgens ging het over vragen stellen en doorvragen aan de hand van een leuk spelletje, wat ze ook in de klas mocht doen. Zo leer je iemand goed kennen en weet je of die persoon leuk is om mee op te gaan.
Als laatste leerde ze protesteren en haar mening te geven. Door school regelmatig bij te praten over de volgende stap in de therapie, gingen de leraren goed mee in het proces. Ze kreeg zelfs oefenmogelijkheden in de klas. Het oefenen thuis uitte zich in nieuwe situaties waarbij ze zelf de interactie met ons aanging. De onderwerpen die besproken werden waren eerder moeilijk bespreekbaar of we konden alleen aan haar gesloten houding of boze gedrag konden zien dat er iets was.
Samenwerking met school
Van school hoorden we dat ze meer om hulp vroeg en dat ze aangaf als er iets gebeurde wat ze niet fijn vond. Aan het eind van haar therapie, vertelden de leraren dat ze steeds vaker haar mening gaf, grapjes maakte en de juf attendeerde op een onduidelijke uitleg….dit was nieuw voor ons. Samen met de leraren zijn we supertrots op onze meid! Ze trekt steeds vaker op met meiden uit haar klas waarbij ze zich prettig voelt en maakt daarin haar eigen keuzes. Ook bij de BSO valt het op dat ze meer aangeeft wat ze wil en leuk samen speelt met kinderen waar ze eerder niet veel mee optrok.
Door thuis veel te oefenen in gemaakte en later juist in spontane momenten, maakt dat we de geleerde vaardigheden nog steeds dagelijks bespreekbaar maken en het meer eigen wordt voor haar. We hebben zowel gesprekjes met haar over waar ze mee zit als gezellige wederkerige gesprekjes die ze zelf met ons aangaat. Zelf geeft ze aan dat ze zich sterker/veiliger, meer zelfverzekerd voelt op school. Ze durft meer te zeggen in de klas….en ze zich hier zelf ook heel stoer en trots bij voelt. Dit alles maakt dat ze er nu vaker vrolijker en meer relaxed is. Dat is voor ons als ouder zo fijn om te zien!”
Vermoeden van Autisme?
Met autisme bedoelen we de diagnoses: Autisme Spectrum Stoornis, klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS (waaronder subgroep McDD). Heb je een vermoeden van autisme bij je zoon of dochter? Vraag altijd om een verwijzing van je huisarts en neem dan contact op met ons. Bel 088 – 226 76 26. Volwassenen kunnen contact opnemen met het Autisme Kenniscentrum, onderdeel van Dokter Bosman. Bel 088 226 76 95