hostmanship
© Dokter Bosman

Mensen écht verder helpen in hun leven met een persoonlijke aanpak. Dat was een van de belangrijkste redenen dat is  waarvoor Dokter Bosman tien jaar geleden is opgericht. De persoonlijke, servicegerichte aanpak en gastvrijheid zijn inmiddels stevig in het DNA van de organisatie verankerd. Dat komt voor een groot gedeelte doordat bij Dokter Bosman mensen werken die het belangrijk vinden dat cliënten zich prettig en thuis voelen en een behandeling op maat krijgen. Soort zoekt soort blijkbaar. Daarnaast kijken we bij Dokter Bosman graag in de keuken van andere sectoren die heel goed weten hoe je mensen zich welkom laat voelen, zoals facility management en de horeca. Gastheerschap of hostmanship is er immers uitgevonden.

Thuis

En dat gastheerschap komt in de geestelijke gezondheidszorg ontzettend goed van pas, want het zorgt ervoor dat je je een welkome gast voelt, minder patiënt. Het behoeft geen uitleg dat een bezoek aan psycholoog of psychiater behoorlijke spanningen met zich mee kan brengen. Daarom hebben we op veel van onze locaties geen ouderwetse (ongezellige) wachtkamer meer, maar kun je neerploffen op een bank of met een krantje aan een leestafel aanschuiven in onze huiskamer. Mensen worden ontvangen door een gastheer of –vrouw en uit de huiskamer opgehaald door de behandelaar. We bieden onze cliënten uiteraard gratis wifi als wachtverzachter en een kopje (lekkere) koffie of thee. Het leuke is dat die extra aandacht nauwelijks meer moeite kost, het is alleen een kwestie van anders denken. Een beetje creatiever zijn dan de rest.

Hostmanship in de zorg

In de fantastische TEDx talk van Jan Gunnarsson legt hij het belang uit van hostmanship in de zorg. “It is about understanding that, in that moment, you are an important part of her life. Not only because you have the answer to her question, but you are also the person she has chosen to turn to.” Bij Dokter Bosman zijn we ons er constant bewust van dat het een eer is dat mijn cliënten hun vertrouwen aan ons hebben gegeven, en we doen er alles aan om dat vertrouwen te versterken en uit te bouwen. Hostmanship is een integraal onderdeel van de klantbeleving bij Dokter Bosman.

Kom jij ons helpen? Wij zoeken collega’s

Meer over: Nieuws, positieve gezondheid
Bijgewerkt: 15 juni 2018