December is niet alleen de maand van vrolijke feestdagen. Het is ook de periode waarin werkgevers er voor kiezen het personeel slecht nieuws mee te delen over het functioneren en in het slechtste geval over ontslag. Het maakt van december de stressmaand bij uitstek.
De reden dat werkgevers juist tijdens de kerstperiode slechtnieuwsgesprekken voeren, ligt voor de hand. Het slachtoffer kan de boodschap tijdens de vakantiedagen laten bezinken, even bijkomen en zich bezinnen op de toekomst. De werknemer kijkt hier ongetwijfeld anders tegenaan. De kerstdagen worden er door verpest. De kerststress is geboren.
Kerststress uit zich vooral in een extra gespannen sfeer. Hierdoor gaan mensen te gehaast te werk, waardoor er slechter wordt gepresteerd. Al die stress zorgt er uiteindelijk voor dat zo’n achttien procent van de werkgevers en ruim 26 procent van de werknemers uitgeteld onder de kerstboom ligt, zo blijkt een steekproef die Tempo Team hield onder 1015 personen.
Kerststress op de werkvloer leidt vaak tot uitval in het nieuwe jaar. Dit kan voorkomen worden. Wil je weten hoe?
Kies je er als werkgever voor een slechtnieuwsgesprek te voeren? Hieronder enkele tips om dit in goede banen te leiden.
Bereid je goed voor
Een goede voorbereiding is essentieel. Denk van tevoren na over de manier waarop je het nieuws brengt. Waarom moet de werknemer vertrekken en op welke argumenten is deze beslissing gebaseerd? Hierop moet je als werkgever een helder antwoord kunnen formuleren.
Zorg voor de juiste timing
Denk tijdens de voorbereiding na over de juiste timing. De werknemer moet namelijk de tijd hebben om het nieuws te laten bezinken en vragen te stellen als die naar boven komen.
Met de deur in huis
Bij een slechtnieuwsgesprek val je met de deur in huis. Praat niet eerst een half uur over de kinderen of het weer, maar begin meteen met het slechte nieuws. Wees duidelijk in de boodschap. Draai niet om de hete brij heen.
Bied ruimte voor reactie
Het slechte nieuws kan veel losmaken bij een werknemer. Zo kan het feit dat de werknemer zijn baan verliest heftige emoties oproepen. Bied de gelegenheid om die te uiten, zonder dat je hem/haar in de rede valt. De werknemer moet het nieuws verwerken.
Toon begrip
Het helpt om begrip te tonen voor de werknemer. Daarmee stel je hem/haar enigszins op zijn/haar gemak.
Houd voet bij stuk
De werknemer zal proberen te onderhandelen door bijvoorbeeld aan te geven dat hij/zij voortaan goed werk zal leveren. In dat geval is het belangrijk om voet bij stuk te houden. Je hebt dit besluit eerder genomen op basis van duidelijke argumenten.
Bied perspectief
Het nieuws betekent voor de werknemer een nieuw begin. Hoewel de werknemer dit wellicht niet meteen zal beseffen, kun je alvast perspectief bieden voor de toekomst door te verwijzen naar een sociaal plan als dat van toepassing is.
Bron: ondernemenmetpersoneel.nl