Onze hersenen krijgen het zwaar te verduren door de huidige technologie. Er is een voortdurende stroom van meldingen, berichten en notificaties op telefoon en laptop. Deze zorgen er naast het vrijkomen van de geluksstof dopamine voor dat je verslaafd raakt aan dit gevoel, en snakt naar nog een like, bericht of melding, zo meldt Nu.nl.
Hoe geef je je hersenen meer rust en zorg je ervoor dat je je werk en taken afkrijgt zonder al het digitale geweld? Wij geven tips.
Het probleem van digitale verslaving
Niet alleen in onze privé levens maar ook op werk zorgt deze digitale verslaving voor problemen. We kunnen de hele dag bereikbaar zijn en dat is een prachtig gegeven voor op de werkvloer. Echter, het daadwerkelijk altijd bereikbaar zijn heeft een grote weerslag op de hersenen. Wanneer wij ons bezighouden met alle berichten die wij binnenkrijgen, gebruiken wij vooral ons reflexbrein. Deze reageert vooral op impulsen en stimuli en reageert dan ook razendsnel, maar echt bewust nadenken doet het niet.
Altijd bereikbaar
Het denkend brein is daarentegen doelgericht, zozeer zelfs dat het maar één ding tegelijk kan. Daarom is multitasken eigenlijk ook helemaal niet mogelijk en kost het veel tijd om weer in je workflow te komen wanneer je afgeleid bent door je telefoon of andere notificaties.
Technologie zelf is dan ook niet het probleem maar de manier waarop wij het gebruiken. Mensen zijn zo onderhand verslaafd aan moderne technologie. De stress die voortkomt uit deze verslaving is wat onze hersenen aantast. Het constante gevoel van bereikbaar zijn en aanstaan heeft dan ook effect op de hippocampus. Dit is het gebied in onze hersenen die gebruikt wordt voor emotieregulatie en het herinneren van zaken. Ook gebruikt men op het werk de prefrontale cortex, dit gebied in de hersenen helpt je met het plannen van zaken, je aandacht erbij te houden en je doelen goed voor ogen te houden.
Zes tips
Het is niet onmogelijk om je hersenen optimaal te gebruiken op werk. Het vergt enkel wat doorzettingsvermogen en een uitgerust brein. Hieronder vind je wat tips om optimaal te kunnen werken en functioneren.
Tip 1: Zorg dat je je e-mail opent op vaste tijden. Bijvoorbeeld twee keer per dag, aan het begin en einde van de dag. Dit zorgt ervoor dat je je kan blijven focussen op belangrijke zaken.
Tip 2: Leg je telefoon weg. We laten te vaak onze telefoon onze aandacht sturen. Leg hem bij een collega of berg hem veilig op, op deze manier vraagt het steeds minder je aandacht.
Tip 3: Train je aandacht. Aandacht wordt ook wel het nieuwe goud genoemd. Gebruik bijvoorbeeld apps die je geheugen trainen om je aandacht zo lang mogelijk vast te kunnen houden bij een bepaald onderwerp.
Tip 4: Zorg dat je voldoende slaap krijgt. In onze slaap verwerken wij emoties, indrukken en informatie en worden er nieuwe verbindingen in de hersenen gelegd.
Tip 5: Beweeg voldoende. Dit geldt ook op werk, ga even wandelen of loop een rondje om je hoofd te legen. Je zult zien dat je erna weer frisser aan het werk kan.
Tip 6: Probeer nieuwe dingen. Stel je bloot aan nieuwe zaken. Als je je hersenen de hele dag hetzelfde laat doen, hebben ze weinig werk.
Contact
Wil je graag in gesprek met een professional? Neem vrijblijvend contact op met Dokter Bosman. Onze specialisten staan klaar om naar je te luisteren en geven je graag advies. Bel ons op 088 226 76 26 of mail ons. De eerste stap is altijd een bezoek naar de huisarts voor een verwijzing.
Bron: Nu.nl